30 septembrie 2015

Vară în Paradis



Se umple de lumină ceața, se umple de lumină și te protejează de asperitățile lumii, de realul acesta, în fapt, atât de ireal. Și ce e Paradisul însuși, dacă nu locul unde nu mai sunt asperități, nici în afară, nici înăuntru, unde oamenii nu mai au colțuri și colți? Unde însuși Dumnezeu nu mai plânge?

E ușor să uiți de Paradis, totuși. Și, oricum, ce-ar putea face în acest sens niște amărâte de fotografii, precum cele de față? Pierdut prin praful zilelor, printre ceea ce numim realități, poți ajunge a-l socoti doar o poveste. Doar că se mai întâmplă, în tâmplă, în piept, să vezi de departe un lucru. Te apropii de el și constați că nu e deloc ce părea nu altcândva decât adineauri – după cum nici tu s-ar putea să nu fii ce aveai impresia că ești. După cum nici cerul, dacă-l privești suficient. După cum nici florile.

În plus, poveștile or fi ele povești, dar nu cumva sunt mai vii, cu adevărat vii, decât mortăciunile acestea de realități preambalate, de care nu mai scăpăm odată și care nici măcar în tomberon nu mai încap (de, plasticul are nevoie de sute de ani spre a se topi pământului)?

Și, serios acum (vedeți că fraza e cam lungă, fix o sută de cuvinte, însă e ultima întrebare, garantez), nu e posibil ca astăzi, când poveștile cu Făt-Frumos, cel care, în loc să o omoare ca să termine odată cu ea, o vindecă pe Scorpie, dușmana lui de moarte – nu și invers –, când poveștile nu mai au loc de supereroii din superfilmele de superlarg consum și superdesenele superanimate cu supermonștri, unde nimeni nu mai are milă de nimeni, nu e deloc posibil ca fotografia să se fi ivit ea ca să ne șoptească ce altădată ne spuneau ele?

A trecut vara, acum, când scriu aceste rânduri. Mi-e dor de Paradis. Mi-e dor de Paradis. Sunt duse demult cele câteva zile petrecute la cort, pe dealurile din Holbav. Doar ochii lui Nicușor – eternă reîntoarcere.



































22 septembrie 2015

Proiectul „La Bunica”, expus la Haga, în cadrul „Spotlight: Romania”



SPOTLIGHT: ROMANIA 

contemporary Romanian documentary photography


OPENING
Saturday 3 October 2015, 5 – 7 p.m.
In close collaboration with initiators/curators Corina Burlacu and Bianca-Olivia Nita of EASTWARDS, De Nieuwe Regentes Theatre, Laura Pana of migrationlab and Oriana van der Sande of Three Circles, and as part of the Spotlight: Romania mini festival, GEMAK shows an extensive group exhibition of contemporary Romanian documentary photography focusing on themes like migration and social perception.
A side program consisting of documentaries, the unique migrationlab event ‘Welcome to the living room’ and the workshop Culture Matters on 15, 22 & 29 October and 5 November 2015 will provide opportunities for inspiring interactions between the old and new citizens of the city of The Hague.
The exhibition will be officially opened in the presence of the promising young Romanian photographer Alecsandra Raluca Dragoi, one of the participants in the exhibition.
Participating photographers and documentary makers:
Petrut Calinescu, Cristian Munteanu, Andrei Baciu, Alecsandra Raluca Dragoi, Vasile Dorolti, Ioana Carlig and Marin Raica Hajdu Tamas, Mona Nicoara, and Andrei Dascalescu
Curators SPOTLIGHT: Romania: Bianca-Olivia Nita (photography) and Corina Burlacu (film)

Please note: The SPOTLIGHT: ROMANIA mini festival’s film program will be shown in De Nieuwe Regentes Theatre.

The curators on SPOTLIGHT: ROMANIA:
In recent years, Romanian documentary photography has become part of the emerging wave of powerful Eastern European photography. In general these photos focus on subjects and issues happening outside of the city; in particular they forcus on the special, powerful and unique stories that are part of Romania’s ‘fiber’ and need to be told.
As a Romanian living in The Netherlands for over 7 years, Bianca-Olivia Nita made her selection from a slightly nostalgic point of view, but mostly from the perspective of someone who has inside knowledge, but is also still able to observe the country from an objective distance. Bianca: “Each of the selected series tells a different story and has a different feel. And unavoidably each series contains details that may appeal to past stereotypes and to a sense of archaism that Romania has long tried to conceal. To make others understand these stories, the simplifications through which Romania is often perceived should not be swept under the carpet; on the contrary, they need to be incorporated in all their complexity to form a complete picture that exposes them for what they really are. It’s about time we do that and stop presenting this limited, on-sided view of Romania.”
The exhibition will have a special focus on migration with two of the series focusing on the impact of migration and Romanian people working abroad from all walks of life. This focus opens up a debat about shifts in perception experienced by those leaving the country and about existing stereotypes about Romanians. These issues will be addressed during two accompanying workshops organized in GEMAK.