Redau aici topul 2017 al subsemnatului, publicat inițial pe LiterNet.
Din anul ce tocmai s-a încheiat, trei sunt cărțile care îmi
revin pregnant, cel puțin în perioada scrierii acestor rânduri, în minte.
De ce ne plac – interogație atât de importantă, încât riscăm
prea adesea să o trecem cu vederea – lecturile care ne plac? (Și aceeași
întrebare se aplică, natural, și muzicii, filmelor, fotografiilor și tuturor
celorlalte forme de manifestare artistică.) Ne plac pentru că, într-un anume
fel, ne întâlnim în ele cu noi înșine. Ne plac pentru că nu ne obligă să ne
placă. Ne plac în virtutea mirabilei taine a întâlnirii, la jumătatea drumului,
dintre scriitor și cititor.
Există însă întâlniri care, întâmplate prea devreme, nu și-ar
putea coace până la capăt fructul. M-a fascinat de când am aflat prima dată de
ea, acum aproape două decenii, cartea „Sfaturile unui diavol bătrân către unul
mai tânăr”, a lui C. S. Lewis. Nu știu însă ce aș fi putut înțelege din ea
atunci, iar aceasta nu doar deoarece îmi lipsea o cunoaștere suficient de
adâncă a lumii, ci mai ales una suficientă a propriului sine. Acum însă,
parcurgând-o domol, pe îndelete, cântărind fiecare idee, gustând fiece cuvânt,
mi-aș fi dorit să o învăț pe deasupra. Redau din ea un gând atât de paradoxal
și atât de definitoriu pentru frivolitatea iresponsabilă a zilelor noastre: de
ce să îl împingi pe om la crimă, îl întreabă retoric diavolul bătrân pe
ucenicul său, când el e gata să își vândă sufletul și pentru un joc de șeptică?
A doua scriere (ordinea
e doar cronologică), „Arta de a avea întotdeauna dreptate”, a lui Arthur
Schopenhauer, reprezintă o introducere nu doar în eristică, așa cum o arată
titlul ironic, ci și în niște coordonate de bază ale sufletului uman. În ultima
(impropriu spus, autorul nu și-a finalizat studiul) stratagemă expusă se află,
aș crede, cel mai important aspect al problemei: trebuie, întâi de toate, să
vrem să acceptăm adevărul, mai ales când acesta nu ne convine. Câte sunt
adevărurile, adaug eu, pe care le ignorăm tocmai pentru că a le conștientiza și
a ne comporta ca atare ne-ar deranja teribil? Iată una dintre întrebările cu
care merită să îți începi/să îți termini ziua.
Ion Druță, scria pe coperta a patra a masivei dilogii „Povara
bunătății noastre”, este cel mai important prozator basarabean contemporan.
Odată ce am citit-o, am înțeles afirmația și, chiar mai mult, mă gândesc serios
ce prozator contemporan român, dincolo sau dincoace de Prut, se află la nivelul
lui. S-o fi aflând, dar nu are în nici un caz cum să-l depășească. Aș avea atât
de multe de zis despre carte, încât aș putea (citește: „aș dori”) a scrie eu
însumi câte una pentru fiecare capitol al ei. Că tot vorbeam de adevăr mai sus,
există în paginile acestei cărți o simplitate copleșitoare a afirmării sale. O
simplitate ce nu trebuie confundată, bunăoară, cu lipsa delicateții, ci,
dimpotrivă, alăturată unei inefabile, lirice demnități a rostirii lui. Și,
uneori, unei alte demnități și prea-rare-astăzi tării interioare – aceea a
nobleții tăcerilor bine alese, care îl lasă pe cititor, de va fi voind, să
simtă el mai departe. Totodată, am tot respectul față de realismul magic al
autorilor sud-americani, însă scrierea lui Ion Druță degajă un realism magic
mult mai... fermecător. Și aceasta deoarece lasă impresia a fi mult mai puțin
manufacturat de imaginația auctorială și mult mai firesc, mai autentic, mult
mai în acord cu rosturile supravizibile ale acestei lumi.
Muzical vorbind, 2017 mi-a adus o îndelung așteptată
premieră, anume aceea a ascultării pe viu a unui concert simfonic. Am iubit
dintotdeauna muzica clasică, însă abia acum am fost la Filarmonica „Paul
Constantinescu” din Ploiești. Minunată a fost întreaga experiență. Mai mult
decât orice, senzația ineluctabilă și parcă mai concretă decât însăși materialitatea
legilor fizicii că muzica vine nu din instrumentele interpreților, ci de undeva
de deasupra lor. Că ea este acolo deja, iar viorile, clarinetele și toate
celelalte nu fac decât să i se conformeze și să se țină după ea. Ce să fie
muzica, de nu o treaptă superioară de existență?
Dintre filme, nu pot spune că am fost marcat în mod absolut de
vreunul. Totuși, o imagine din „Oglinda” lui Tarkovski m-a însoțit multă vreme,
până ce tâlcul ei, ce mi-a tot stat pe limba sufletului, și-a găsit, măcar
orientativ, verbalizare. Este vorba despre scena șurei în flăcări, mai precis
de cadrul în care acesteia i se suprapune, ca o ramă, apa ce picură de pe un
perete din prim-plan. Focul pare alimentat de apă, apa pare a se hrăni cu foc.
O alăturare ce evocă o altă lume, de dincolo de limitările acesteia, și o altă
simțire decât cea carnală. O lume unde se află cuvinte, muzică și frumuseți la
care urechea și ochiul mundan nu se pot prin definiție sui...
Din punct de vedere fotografic, slavă Celui de Sus, anul ce a
trecut a fost bogat. Un prim eveniment de seamă a avut loc pe 15 ianuarie, la Centrul
Naţional de Studii „Mihai
Eminescu” din Ipotești, unde, alături de prietenii de la Clubul
Fotografilor din Iași, am participat la vernisarea
expoziției „Căutându-l pe Eminescu”, alcătuită din fotografii
realizate în tabăra fotografică desfășurată acolo în vara lui 2016. Aproape
simetric, pe la jumătatea lui decembrie, un alt moment important l-a constituit
publicarea chiar aici, la „LiterNet”, a celui de-al cincilea e-book al
subsemnatului, „Viața și
întâmplările din jurul podului de la Blejoi”, în vreme ce o selecție de
imagini din proiect a fost expusă în luna septembrie în cadrul „Bucharest Photo Week”.
La sfârșitul verii, la invitația celor de la „Danube Delta Life”, am făcut
fotografii în Deltă. Întrebat ce m-a emoționat cel mai mult acolo, am răspuns
așa: „În fotografie există o sintagmă ce desemnează momentul ce te face să
apeși butonul declanșator al aparatului: «flacăra recunoașterii». Fluxul obișnuit, prozaic, al
timpului se întrerupe, iar ființele, obiectele, toate elementele din fața
lentilei se aliniază mirabil, atât între ele, cât și cu emoția fotografului,
pentru care gestul apăsării butonului nu devine astfel decât o prelungire a
acestei trăiri foarte intense. Ei bine, pentru mine în Deltă s-au aprins mai
multe astfel de «flăcări», dar cea mai puternică dintre ele
s-a produs în dimineața în care ne-am apropiat de Insula Sacalin și, printre
nenumăratele specii de păsări, în lumina lină a răsăritului, am zărit niște cai
sălbatici de o extraordinară frumusețe, păscând. Ca și cum nu ar fi fost de
ajuns, un stol de păsări albe s-a ridicat undeva, în spatele lor, în vreme ce
un pescăruș traversa avanscena, înspre mine – «clic! »”.
Pe 5 octombrie, în capitală, am fost invitat să vorbesc
despre „Puterea metaforică a Fotografiei” la conferința „F64. Photo
Story. Begin Your Journey”, prima de acest gen din România. Un scurt citat din
prezentarea mea: „Ca să găsești, trebuie să cauți. Puseul creativ/revelația
artistică/metafora etc. nu sunt apariții izolate, ci urmări ale locuirii în ele
– în ele și în câmpul întrebărilor fundamentale din care se hrănesc.”
În fine, bucuria fotografică cea mai mare mi-a adus-o
publicarea proiectului „Viața și întâmplările...” în paginile prestigioasei
reviste „LensWork” (nr. 129,
mart.-apr. 2017), socotită de mulți cea mai bună publicație de fotografie
artistică din lume. În ediția electronică a revistei se găsește și un interviu
de jumătate de oră cu subsemnatul, care a avut marea bucurie și onoare să
dialogheze cu editorul revistei și fotograful Brooks Jensen, unul dintre cei
mai importanți și influenți eseiști pe teme fotografice și artistice. Câteva
cărți de-ale sale au fost traduse și în
România.
Gândul cu care închei acest mic top (excelent pretext de
aducere aminte, de fixare și de exersare a mirării sapiențiale) își are
rădăcinile într-o informație ce mi-a atras atenția prin primăvară, anume acel
tip de lucru pe care, deși îl știi de multă vreme, nu ajungi să îl cunoști propriu-zis
decât într-un moment revelatoriu. Ce informație? Aceea banală că primul gest al
țăranului român când se trezea dimineața era acela de a se spăla pe față și de
a-i mulțumi lui Dumnezeu că i-a mai dat o zi de viață. Reacția mea când mi-a
fost readusă în atenție? În prima secundă, de dezacord visceral. Mi s-a părut
că gestul respectiv nu poate însemna decât o autoumilire inutilă, o renunțare
degradantă la ce înseamnă să fii liber pe acest pământ. În clipa următoare,
totuși, mi-am schimbat total poziția, atât mentală, cât și sufletească. Mi-am
dat seama că nu aceasta este adevărata libertate, ci aceea, dreaptă și curată,
care își cunoaște condiționările și binecuvântările, care nu ia efectele
intermediare drept cauze originare.
Din această poziție ființială apare unica luciditate genuină:
cea care te duce la recunoștință. Iar libertatea? E una singură. De aici
izvorăște.
(Topul de anul trecut, aici.)
(Topul de anul trecut, aici.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu